Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

joi, 4 iunie 2015

Cardurile Magice ale Destinului

"Secretul (iti va schimba viata)" - asa mi-a fost recomandat acest film care, aniverseaza, in curand, 10 ani. Si asa a si fost! Chiar mi-a schimbat viata! Din pacate sau poate din fericire, nu toti l-au inteles la fel ca mine...




Marturisesc ca sunt genul de om pe care aspectele spirituale si profunde ale vietii nu l-au prea ocolit. Acesta e norocul meu, probabil...

Ei bine, dupa cativa ani de cand am vazut filmul Secretul pentru prima data, l-am revazut la facultatea de psihologie, unde ne-a fost proiectat. Desi nu mai era nevoie, prin intermediul acestui tip de recunoastere, mi-a fost intarita convingerea ca este, cu adevarat, un film important.

Ce este Secretul?


Secretul este un film motivational si mai mult decat atat. Fragmente din Secretul se gasesc intr-o multime de alte materiale - cartile In zarea nemuririi, de Prentice Mulford, sau Gandeste ca un Campion de Donald Trump sunt doar doua dintre acestea. Imi amintesc ca am citit "In Zarea Nemuririi", pe la varsta de 16 ani, cand altii sunt mai preocupati de jocuri, iubire si distractie... Dar, asa cum imi place mie sa spun, "Viitorul isi ia revansa, intotdeauna!"

Iata numai cateva dintre principiile pe care mi le-au transmis aceste carti.


I. FORTA GANDIRII


Cu cat se incarca mai mult cu gandire, cu atat Spiritul devine mai apt sa o primeasca si atrage mai multe ganduri la sine. Astfel, daca intretinem in noi, cu preponderenta, idei de curaj, speranta, bucurie, vigoare, putere, barbatie, dreptate, blandete, ordine, precizie, vom atrage si vom primi din ce in ce mai mult din aceste elemente - gandire. In zarea nemuririi. Prentice Mulford (2)

Cu riscul de a trece drept "dileala specifica varstei", cred ca este util ca un tanar de liceu sa citeasca sau cel putin sa ia contact cu astfel de notiuni, sub o forma sau alta. Numai in acest mod va intelege resursele de care, fara sa isi dea seama, dispune in mod nelimitat, si care, in timp, ajung sa faca diferenta in viata sa. Si niciodata nu este prea tarziu sa afli despre puterile tale. Caci, asa cum spunea Maria Robinson,"nu poti sa dai povestii un alt inceput, dar ii poti da oricand un alt sfarsit."


II. INTARIREA POZITIVA 


Desi teama este o forta motivatoare foarte puternica, ea este, de asemenea, extrem de demoralizatoare si distructiva. Poate fi folosita pentru a-i determina pe oameni sa faca ceea ce vrei tu sa faca acum, dar pe termen lung nu iti vor da nimic din creativitatea sau performanta de care sunt capabili. Cand cineva este motivat de teama, lucreaza numai din vointa, nu si din inima. Si numai performanta facuta din inima se ridica deasupra tuturor asteptarilor si aduce contributii si inovatii de neimaginat. Pasi Simpli catre Visuri Imposibile. Steven K. Scott (3)

Din pacate, prea multi dintre noi, am fost educati in frica, si cu ajutorul fricii. Asta, nu doar ca produce traume, care afecteaza deopotriva sanatatea fizica si pe cea mentala, dar contribuie in acelasi timp, in mod dramatic, la scaderea calitatii vietii si chiar la scaderea duratei acesteia. Cand ne dam seama ca putem deveni motivati si ii putem motiva pe ceilalti si prin urmarirea unui succes, nu doar prin evitarea unui esec, viata devine o experienta entuziasmanta.


III. CURAJ & ACTIUNE


Exista intotdeauna posibilitatea esecului dar exista o sansa mai mare de reusita daca incerci efectiv sa faci ceva, in loc sa stai degeaba. N-am fost convins ca voi avea succes la radio dar am raspuns provocarii iar emisiunea mea a fost un mare succes. Insa a trebuit mai intai sa-mi asum riscul si sa aflu.Viata poate fi o experienta de cea mai buna calitate daca oferi o sansa eului tau cel mai bun. Cu totii avem ceva unic de oferit. Sarcina noastra este sa descoperim ce si sa lucram cu pasiune in acest sens. Gandeste ca un Campion. Donald Trump (4)

Am inteles tarziu ca, pentru a te integra in societate, ai nevoie de curaj. Pare ca, adesea, curajul, este caracteristic acelora care transgreseaza regulile si morala sociala, pentru a "merge pe calea lor"... My way, or no way... Dar adevarul este ca acestia din urma sunt mai ingroziti decat cei care, in mod umil, incearca sa isi duca viata de pe o zi pe alta. Si rezultatul este ca raspandesc aceasta groaza in jur.


IV.  ECHILIBRUL


Negativismul nu este niciodata modul optim de a rezolva o situatie. De cele mai multe ori, acesta va face prizonierul situatiei, blocand orice schimbare reala. Un lucru in realizarea caruia este investita energie negativa, se va contamina de aceasta si, in timp, va da nastere la si mai multa durere, la si mai multa nefericire. Mai mult, orice stare interioara negativa este contagioasa: nefericirea se raspandeste mai repede decat o boala. Puterea Prezentului. Eckhart Tolle (5)

Cred ca nefericirea poate fi utila. Cum am putea sa progresam daca nu am fi, macar putin, nefericiti? Totusi, ce vom face cu aceasta nefericire? Ne vom multumi sa o aprofundam, la nesfarsit? Sau o folosim pentru a-i determina pe altii sa ne faca pe plac, sa ne indeplineasca ei dorintele? Desi este utila putina nefericire, cred ca este mai util sa invatam sa ne transformam nefericirea in scopuri si, apoi, in actiune.


V. VISURI & SCOPURI


Din propria mea viata, si intalnindu-i pe altii, vreau sa fac clar faptul ca,  fiind nascut in partea dezavantajoasa pentru cei mai multi, nu inseamna ca locul acesta de nastere trebuie sa ramana o adresa permanenta. Nu conteaza de unde vii ci incotro te indrepti! Gandeste Cutezator. Ben Carson (6)

Poate cea mai valoroasa resursa de care dispunem, este capacitatea noastra de a ne transforma nevoile, frustrarile si nefericirea in visuri iar apoi in scopuri si in actiune. Nu exista succes mai mare decat acela rezultat din investirea darului cu care ne-a inzestrat Dumnezeu, si de care este bine sa fim constienti, in ceva care are o semnificatie pentru cei din jur. Poate ca este un talent, o pricepere, o indemanare, o usurinta neobisnuita de a face ceva anume. Ce este mai frumos si mai profitabil decat sa pui asta in slujba comunitatii?


Ce sunt Cardurile Magice ale Destinului?


Ei bine, pentru ca tot vorbeam la inceput despre filmul Secretul, dupa ce am vazut acel film mi-a venit ideea de a-mi fixa cateva momente cheie din viitorul meu. In mod inspirat, acestea, sau cel putin o mare parte dintre ele, s-au dovedit a fi realizabile, desi ambitioase, si, s-ar putea spune ca, acum, dupa mai multi ani de eforturi cu directie bine determinata, sunt mai curand de domeniul trecutului.

Am fixat deci cateva momente din viitor, care spre exemplu, in cazul meu, se legau de educatie si dezvoltare profesionala. Erau niste obiective bine definite, cum ar fi sa zicem, a ma descurca bine la examene, sau a ma focaliza asupra studiului. Le-am notat pe niste coli de marimea unor carduri bancare si apoi le-am plastefiat, astfel incat sa reziste trecerii timpului. 

Le am si acum in port-document si lumea se uita crucis cand mi le vede acolo - ce-or mai fi si astea si cat de ciudat poate fi tipul acesta? Dar eu extrag din cand in cand cate un astfel de card si vizualizez situatia descrisa acolo. Desigur, e riscant sa doresti si sa astepti ceva de la viitorul tau. Am avut insa prezenta de spirit ca sa fac munca si eforturile un obiectiv in sine. Si da, e riscant si sa ai un astfel de obiectiv - uneori pur si simplu nu esti lasat sa faci eforturi... alteori, nu iti permite sanatatea...

Totusi, a meritat din plin sa confectionez aceste carduri. Nu am niciodata momente in care nu stiu ce vreau de la viata, iar asta e un lucru bun, cred eu. Poate chiar o binecuvantare! In plus, reintoarcerea frecventa la aceste scenarii, ma umple cu energie si ma motiveaza pentru a depunde eforturile necesare. De asemenea, se dovedeste a fi o tehnica terapeutica foarte eficienta!

Asa cum spuneam insa, din pacate, nu toti au inteles Secretul la fel ca mine. Unii nu au facut decat sa retina partea cu visarea si sa ramana blocati intr-un vis fara-de-sfarsit, care nu le-a adus nimic bun. In plus, in loc sa cultive cele 5 elemente pe care le-am descris mai sus, s-au multumit sa se afunde in negativism, reprosuri si pasivitate. Iata ca Secretul poate duce si la asa ceva, atunci cand este rau inteles... Poate ca unii dintre noi sunt mai aproape de Secret decat ceilalti...








(1) Imaginea The Cards, de Chris Rogers, via Flikr, sub licenta CC BY-NC-SA 2.0

(2) Mulford, P.; (1992); In Zarea Nemuririi, editura Lotus, Bucuresti

(3) Scott, K., S.; (2007); Pasi Simpli catre Vise Imposibile, editura Curtea Veche Publishing, Bucuresti

(4) Trump, D., McIver, M.; (2009); Gandeste ca un Campion, editura Litera International, Bucuresti 

(5)Tolle, E., (2012) Puterea Prezentului, editura Curtea Veche Publishing, Bucuresti

(6) Carson, B., Murphey, C.; (2004); Gandeste Cutezator; editura Viata si Sanatate, Bucuresti



Marius Iftimie, psiholog, consilier educational si psihoterapeut in supervizare, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, blogger, autor , fotograf, colectionar si voluntar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu