Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

joi, 8 mai 2014

Efectul Carismatic

A reusi sa intorci catre tine privirea tuturor celor din jur, si a reusi sa ii farmeci ca si cand ai dispune de capacitati paranormale, este o abilitate demna de interes. Dar cei care reusesc asta, pot sa si treaca neobservati, daca isi doresc. Oare cum reusesc? 




Cercetatorii din domeniul psihologiei sociale, incearca sa dovedeasca faptul ca aceasta "magie a personalitatii" care este charisma, nu este ceva care iti este dat sau nu, ci mai curand ceva la care se poate lucra, si care este supus vointei de imbunatatire si dezvoltare a omului modern, ambitios si angajat teleologic catre scopuri bine definite. Dintre indicii sau factorii ce contribuie la formarea efectul carismatic, identificati de  psihologii sociali se numara si acestia:

1. Fluenta - a vorbi fluent, a-ti exprima ideile cu usurinta. Este o calitate la care se poate lucra. Citind suficient de multe lucruri, ascultand discursuri sau interviuri, si mai ales preocupandu-te de invatarea unor noi cuvinte, fluenta vorbirii poate fi imbunatatita.

2. Incredere in sine - Se manifesta ca o deschidere catre acceptarea unor pareri alternative, deschidere la provocari, capacitatea de a nu deveni defensiv atunci cand intalnim oameni si pareri diferite. Spontaneitatea, tine de asemenea de increderea in sine.

3. Prezenta - Vigilenta in situatia prezenta, seriozitatea, mentinerea unui contact vizual bun, afisarea de calitati si valoare. Aici, fireste este nevoie de un nivel suficient de socializare, adica de asimilare a valorilor societatii. Factorii care ne rapesc prezenta sunt plictiseala, stresul, tristetea, suspiciunile, dorinta exagerata de a ne controla comportamentul.

4. Autenticitate - A fi sincer cu tine insuti dar si cu cei din jur, a nu pretinde ca esti altfel decat esti, a deveni astfel demn de incredere si de nadejde. A renunta la mastile pe care le purtam pentru a ne atinge anumite scopuri este o stare de eliberare de controlul constient si de accesare a rezervelor reale ale personalitatii, mai ales ca prefacatoria, in afara de faptul ca oboseste, este si cea mai grava insulta pe care o putem primi.

5. Curajul - Nu se refera la asumarea unor riscuri dramatice sau prostesti. Dovedeste disponibilitatea de a fi diferit, de a provoca si de a pune la indoiala, de a gandi dincolo de conventie ("out-of-the-box"), de a-si asuma riscuri. Merita sa iti asumi riscuri in mod inteligent si anume in acele situatii in care beneficiile vor depasi costurile chiar si daca totul iese prost. Daca nu stii incotro sa o iei, orice drum este bun!

6. Pasiunea - Este definita ca posibilitatea sau capacitatea de a ne impartasi valorile personale, in mod energic, deschis, angajat, entuziast, implicand si alte persoane. Pasiunea este combustibilul care iti "alimenteaza motoarele". Nu poti sa te faci inteles cu adevarat daca vorbesti monoton, evitand privirea celorlalti, ca si cand ai fi pe jumtate adormit.

7. Tinuta - Se refera la maniera de autoprezentare si exprimare prin intermediul posturii si a hainelor. A fi mereu stilat, ingrijit, distins. Merita atunci cand ne concepem efectul carismatic sa verificam de doua ori daca hainele pe care le purtam ni se potrivesc, daca se asorteaza, daca sunt curate si noi, daca au toti nasturii sau daca au pete dizgratioase pe ele.

Se spune ca Marilyn Monroe avea capacitatea de a trece pe strada sau de a-si face cumparaturile fara a se face observata. Acest lucru nu este o simpla observatie banala din moment ce actrita era la un moment dat cea mai celebra femeie din lume. Cand cineva ar fi intrebat-o cum reuseste acest lucru, Marilyn Monroe i-a raspuns ca are un "comutator", prin care ea trece in mod instantaneu intr-un alt mod de functionare. Actrita i-a demonstrat prietenei sale ca imediat ce "re-devenea" faimoasa Marilyn Monroe, toata lumea o recunostea si ii cerea autografe.

Asadar, aparent este ceva ce poate fi controlat, in ciuda faptului ca unii dintre noi, sub influenta unor experiente mai putin fericite, suntem lipsiti de posibilitatea de a ne vedea propriile calitati, frumusetea interioara sau exterioara. Asa cum imi spune o astfel de persoana pe care am cunoscut-o de curand, pentru unii dintre noi, calitatile pe care le avem "nu par reale".













Imaginea Motociclistul imi apartine si se afla sub licenta CC BY-SA 2.0

Leigh, A., (2010), Charisma, editura Trei, Bucuresti

Missoum, G., (2003), Am Reusit!, editura Polirom, Iasi

Cialdini, R., (2008), Psihologia Persuasiunii, editura Business Tech International, Bucuresti

Haddou, M., (2011), Cum sa-ti intaresti increderea in tine, editura Trei, Bucuresti

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu